Drogisterijen en supermarkten hebben altijd aanbiedingen: hoe zit dat?

Aanbiedingen

Sommige producten zijn altijd in de aanbieding. Denk bijvoorbeeld aan verschillende soorten shampoos. Hoe kan dat en betalen we als consument niet te veel? Radar vraagt het retail en merkendeskundigen, Paul Moers.

‘45 procent permanent in de aanbieding’

Nederlandse supermarkten en drogisterijen stunten vaak met hun prijzen. Maar waarom is dat zo en hoe kan het dat sommige producten altijd afgeprijsd lijken te zijn?

‘’Nederlanders houden van aanbiedingen. Sommige bedrijven zetten de standaardprijzen heel hoog. Zo hebben bepaalde winkels continue aanbiedingen, zoals 'twee halen, één betalen”, legt Moers uit. 

“Mensen hebben dan het gevoel dat ze slim bezig zijn, maar in principe betalen ze meestal gewoon de originele prijs. In een drogisterij is zelfs 45 procent van het aanbod permanent in de aanbieding’’, zegt Moers.

Waarom geen aanbiedingen op bepaalde etenswaren?

Hoewel er ook veel aanbiedingen zijn in supermarkten, gelden deze niet op soorten etenswaren. Paul Moers vertelt waarom dat zo is: ‘’etenswaren heb je elke dag nodig, dus supermarkten kunnen daar geen idioten prijzen aan hangen. Dat werkt niet goed want vers is vers. Maar met houdbare producten zoals snoep, droge thee en shampoo is dat anders. In de supermarkt is 25 procent van de producten altijd in de aanbieding.’'

Waarom ‘twee halen, één betalen’ in plaats van korting op de prijs?

En acties zoals twee halen, één betalen. Hoe werkt dit? ‘’Je haalt bijvoorbeeld vier flessen shampoo en betaalt voor twee. Dan heb je genoeg shampoo gekocht voor een paar maanden. Daarmee voorkomt een drogisterij dat je in de tussentijd naar een andere winkel gaat. Ook zijn de winkels dan eerder van hun producten af.’’

Hij vertelt verder: ‘’Het is zonde van je portemonnee als je dit soort producten, die vaak in de aanbieding zijn, voor de volle prijs gaat betalen. Dan betaal je eigenlijk meer dan de originele prijs.’’

Waarom niet op kleding?

Waar met de verkoop van shampoos en andere verzorgingsproducten vaak wordt gestunt, is dit met kleding minder vaak het geval. Moers legt het uit. 

‘’Je wilt niet drie overhemden in één keer kopen. Wat je wel vaak ziet is een aanbieding van bijvoorbeeld vijftig procent korting na aankoop van een tweede spijkerbroek.’’ 

Waarom er minder vaak korting is op producten als kleding, heeft volgens Moers te maken met de prijs. Kleding is duurder dan shampoo. “Men is minder snel bereid om daar meer van te kopen, om zo korting te krijgen’’, aldus Moers.